Poď študovať obchod – Prešovský a Košický kraj
17.01.2025

Vážení žiaci a výchovní poradcovia,

Aj v tomto roku Vás pozývame na zaujímavú online exkurziu, na ktorej sa dozviete výhody duálneho vzdelávania a praktického vyučovania počas strednej školy. Podujatie realizuje Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorú tvoria nasledovní zamestnávatelia: BILLA, KAUFLAND, LIDL, METRO, TESCO, DM DROGERIE MARKT a TERNO. Na exkurzii budú diskutovať žiaci, ktorí už študujú obchod a praxujú u uvedených zamestnávateľov. Podelia sa s vami o svoje skúsenosti a postrehy. Radi vám porozprávajú čo je na štúdiu obchodu najkrajšie, čo ich najviac baví a aké sú hlavné výhody duálneho vzdelávania. Rovnako vám radi zodpovedia všetky otázky.
(viac…)

Poď študovať obchod – Banskobystrický, Trenčiansky, Žilinský kraj
17.01.2025

Vážení žiaci a výchovní poradcovia,

Aj v tomto roku Vás pozývame na zaujímavú online exkurziu, na ktorej sa dozviete výhody duálneho vzdelávania a praktického vyučovania počas strednej školy. Podujatie realizuje Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorú tvoria nasledovní zamestnávatelia: BILLA, KAUFLAND, LIDL, METRO, TESCO, DM DROGERIE MARKT a TERNO. Na exkurzii budú diskutovať žiaci, ktorí už študujú obchod a praxujú u uvedených zamestnávateľov. Podelia sa s vami o svoje skúsenosti a postrehy. Radi vám porozprávajú čo je na štúdiu obchodu najkrajšie, čo ich najviac baví a aké sú hlavné výhody duálneho vzdelávania. Rovnako vám radi zodpovedia všetky otázky.
(viac…)

Poď študovať obchod – Bratislavský, Trnavský, Nitriansky kraj
17.01.2025

Vážení žiaci a výchovní poradcovia,

Aj v tomto roku Vás pozývame na zaujímavú online exkurziu, na ktorej sa dozviete výhody duálneho vzdelávania a praktického vyučovania počas strednej školy. Podujatie realizuje Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorú tvoria nasledovní zamestnávatelia: BILLA, KAUFLAND, LIDL, METRO, TESCO, DM DROGERIE MARKT a TERNO. Na exkurzii budú diskutovať žiaci, ktorí už študujú obchod a praxujú u uvedených zamestnávateľov. Podelia sa s vami o svoje skúsenosti a postrehy. Radi vám porozprávajú čo je na štúdiu obchodu najkrajšie, čo ich najviac baví a aké sú hlavné výhody duálneho vzdelávania. Rovnako vám radi zodpovedia všetky otázky.

(viac…)

Záujem o duálne vzdelávanie s dm drogerie markt stále rastie
10.01.2025

V  školskom roku 2024/2025 sa pre duálne vzdelávanie s dm drogerie markt rozhodlo 134 žiakov. Z toho 33 prvákov, čo je o 10 % viac než v minulom roku. Stále vyššie čísla sú dôkazom toho, že práca v obchode je aj naďalej nenahraditeľná a pre mladých ľudí atraktívna. dm drogerie markt sa venuje duálnemu vzdelávaniu v oblasti obchodu už viac než 13 rokov a investícia do rozvoja tejto oblasti prináša výsledky.

Dualisti dm naberajú skúsenosti v troch odboroch. V dvoch z nich, Obchodný pracovník a Asistent predaja, sa budúci absolventi pripravujú na prácu v prevádzke. V týchto odboroch študuje 84 % žiakov. Ďalším je Obchodná akadémia, v ktorom študuje 21 žiakov. Absolventi tohto zamerania sa pripravujú na prácu pre centrálne rezorty spoločnosti dm drogerie markt. Duálnym vzdelávaním sprevádza študentov až 185 spolupracovníkov dm, ktorí získali certifikát inštruktora. Sú im počas štúdia intenzívne nápomocní a sú odborným garantom.

Počet dualistov v predajniach a centrálnych rezortoch dm je v pomere ku všetkým spolupracovníkom zo sektora obchodu najvyšší. Ich zastúpenie tvorí až 5,6 %. Znamená to, že pri počte viac ako 2 500 spolupracovníkov (ku dňu 31.10.2024) dm drogerie markt v rámci celého Slovenska pôsobí v prevádzkach a v centrále spolu 134 žiakov.

„Do projektu duálneho vzdelávania máme zapojených 14 stredných odborných škôl v rámci celého Slovenska a jednu Obchodnú akadémiu v Bratislave. Tento rok chceme intenzívne pracovať na tom, aby sme do systému zapojili aj ďalšie stredné školy v regiónoch a rozšírili tak možnosti pôsobenia napríklad v trnavskom a žilinskom kraji. Na druhej strane stále cítime, že je tu priestor pre ďalšiu edukáciu verejnosti o možnostiach a výhodách duálu,“ vyjadril sa Marcel Blaščák, manažér duálneho vzdelávania dm drogerie markt zodpovedný za spoluprácu so školami a inštitúciami.

Študenti budú po novom hodnotení slovne

Tento rok prichádza aj zmena v hodnotení študentov. Budú hodnotení slovne, čo je pre nich mimoriadne dôležitá spätná väzba s vyššou pridanou hodnotou, než je samotné známkovanie. Dualista by mal vďaka slovnému hodnoteniu veľmi presne vedieť, na čom má pracovať. Lepšie si zadefinuje svoje individuálne ciele a konkrétne opatrenia na ich dosiahnutie. „Tento prístup vytvára priestor na rozhovor so študentom o jeho vedomostiach a zručnostiach. O silných stránkach, ktoré ho robia výnimočným. Ale aj o tých, ktoré ešte potrebuje rozvíjať a zlepšovať. Nový systém klasifikácie umožní venovať sa študentom individuálne. Chceme, aby sa každý z nich cítil podporovaný a aby si uvedomil svoj potenciál,“ vysvetlil Marcel Blaščák.

Okrem praxe zažijú študenti viaceré spoločné workshopy rozvíjajúce ich mäkké zručnosti

Okrem tradičného získavania praktických skúseností z praxe v predajni a v centrále majú študenti možnosť každoročne získať potrebné zručnosti v rámci zaujímavých workshopov.

Prváci z celého Slovenska absolvujú trojdňový workshop Spoločný deň, v rámci ktorého sa medzi sebou spoznajú a získajú užitočné informácie o filozofii spoločnosti dm, jej fungovaní a pilieroch spolupráce. Počas školského roka ich čaká aj Exkurzia do centrálneho skladu.

Druháci a štvrtáci zažijú workshop s názvom Ako rozvíjať svoje JA. Stretnutia v sebe spájajú osvojenie si zručností ako napríklad kritické myslenie, prácu s emóciami, tvorenie zdravých vzťahov, posilňovanie sebadôvery a uvedomenie si vlastnej seba hodnoty. Študenti sa okrem iného učia, ako môžu jednoduchšie riešiť prípadné konflikty.

V máji sa dualisti môžu tešiť na interaktívny workshop Učíme sa od včiel. Priamo vo včelíne majú možnosť vidieť, prečo sú včely pre spoločnosť a život na zemi dôležité. Zo včelieho vosku si vyrobia sviečky alebo obrúsky na potraviny.

Tretiakov čaká divadelný workshop ZáŽiTo(k) pod vedením známeho režiséra Silvestra Lavríka. Scenár divadelného predstavenia ako aj samotnú tému vytvárajú dualisti v spolupráci s ním počas spoločného týždňa. Po štrnástich dňoch, kedy ich príprava pokračuje na individuálnej úrovni, sa stretávajú a predstavia svoje dielo pozvaným hosťom.

„Na tento workshop si spomínam najradšej. Bol plný emócií a vystúpenia z komfortnej zóny. Nikdy predtým som na divadelných doskách nestála a ten potlesk na záver bol nezabudnuteľný,“ povedala o workshope Diana Grznáriková, študentka 4. ročníka dm duálu. „Tento rok ma čaká maturita. Samozrejme, že sa aj trochu bojím, ale viem, že to zvládnem. Ak sa obzriem späť a spomeniem si, aká som bola ako prváčka hanblivá a bála som sa komunikovať s ľuďmi… dnes cítim, že som osobnostne prešla veľkou zmenou a som za to vďačná. Pre mňa je duál  skvelou kombináciou teórie a praxe s množstvom benefitov.“

Ďalšou fázou rozvoja duálneho vzdelávanie v dm je vznik odboru IT

Duálne vzdelávanie v dm sa tento školský rok pripravuje na ďalšiu fázu rozvoja. „Už budúci školský rok plánujeme rozšíriť ponuku duálneho vzdelávania v dm aj o sféru IT. Cítime, že nám chýbajú kvalifikovaní ľudia z tejto oblasti. Už sa nám osvedčilo vychovávať si budúcich členov tímu. V dnešnej digitálnej dobe potrebujeme IT kolegov kvôli technickej podpore v centrále a v predajniach. Nemôžeme sa už spoliehať iba na trh práce,“ skonštatoval Marcel Blaščák. Študenti budú pôsobiť v centrále spoločnosti dm. 

dm duálne vzdelávanie je program pre každého bez rozdielu

Pre dm je samozrejmosťou ponúkať možnosť vzdelávať sa všetkým – aj mladým ľuďom z rómskych osád. „Dlhodobo sa snažíme do spoločnosti priniesť iný pohľad na vnímanie potreby vzdelávať sa. Už niekoľko rokov vytvárame príležitosti na vzdelanie aj pre mladých ľudí. U nás majú možnosť zapojiť sa do študijného procesu v učebnom odbore Asistent predaja a po troch rokoch úspešného štúdia získať výučný list,“ vysvetlil Marcel Blaščák a dodal: „Práca s komunitou je behom na dlhé trate a je mimoriadne náročná, ale dôležitá. Snažíme sa ich viesť a dať im príležitosť, ale nie sme zástancami žiadnych úľav ani špeciálnych výnimiek. Skratky vo vzdelávaní a pripravenosti do života nikdy nefungujú.“

Súťaž „Spoznaj obchod“ bola úspešne ukončená losovaním 3. júla.
03.07.2024

Súťaž „Spoznaj obchod“ bola úspešne ukončená losovaním 3. júla.

Záznam zo žrebovania si môžu pozrieť na tomto https://youtu.be/84QVERUJDfk

Druhý ročník súťaží „Obchod budúcnosti“ a „Rozlúskni to“ prekonával rekordy
30.05.2024

Do druhého ročníka najväčšej celoslovenskej súťaže na podporu duálneho vzdelávania sa prihlásilo vyše 100 súťažných tímov s celkovo vyše 1000 žiakmi. „Oproti pilotnému ročníku sme zaznamenali nárast nielen v celkovom počte prihlásených škôl, ale aj v kvalite prihlásených projektov. Nárast záujmu zo strany základných škôl a proaktívny prístup žiakov bol viditeľný od samotného spustenia súťaží a latka kvality projektov stúpla o niekoľko úrovní. Vybrať tak výhercov hlavných cien vôbec nebolo jednoduché“ zhodnotil priebeh súťaží Martin Krajčovič, riaditeľ Slovenskej aliancii moderného obchodu. Zapojené školy súťažili v oboch súťažiach o hlavnú výhru vo výške 3 500 eur – rozdelenú na príspevok na koncoročný výlet a odmenu pre školu.

Obchod budúcnosti

V súťaži „Obchod budúcnosti“ mali žiaci 8. ročníkov možnosť vyjadriť svoju víziu, ako si predstavujú fungovanie obchodu o niekoľko rokov. Zapojené školy odovzdali kreatívne výstupy a príjemným prekvapením bolo aj vysoké množstvo video nahrávok, hudobných či hereckých scénok, v ktorých žiaci prezentovali svoje nápady. Výherným tímom sa stali žiaci základnej školy Tlmače, ktorí vytvorili inovatívny model nákupného centra. Ten koncipovali priamo v katastrálnom území mesta a z dôvodu vlastného prieskumu sa rozhodli umiestniť toto nákupné centrum pod zem. Viac vám prezradí dokrútka:

Rozlúskni to

V tejto súťaži určenej pre 9. ročníky základných škôl si súťažné tímy mohli vybrať jednu z piatich tém: Ekológia, Ekologická udržateľnosť, Zlepšenie usporiadania (obchodnej) prevádzky, Zlepšenie informovanosti a Ako zlepšiť zážitok z nakupovania. Aj v tejto súťaži boli zapojené projekty na veľmi vysokej úrovni. V porovnaní s Obchodom budúcnosti sa jednalo viac o technické riešenia. Žiaci pracovali s umelou inteligenciou, 3D modelovacími nástrojmi, programovacími softvérmi, alebo mikročipmi. Výhercami súťaže sa stali žiaci IX.B Triedy na základnej škole v Leopoldove.

 

Žiaci ukázali, ako si predstavujú obchod v budúcnosti. Vyzerá inak ako dnes
19.04.2023

Prostredie obchodu je atraktívnym miestom pre rôzne vekové kategórie zákazníkov. Nie je ľahostajné ani žiakom končiacim štúdium na základnej škole. Naopak, živo sa o obchod zaujímajú a nebáli sa v súťažiach organizovaných obchodnými reťazcami združených v SAMO ukázať, ako si predstavujú jeho budúcnosť.

Cieľom súťaží „Rozlúskni to!“ a „Obchod budúcnosti“ je zatraktívniť pre žiakov 8. a 9. ročníkov základných škôl prostredie obchodu formou súťažnej kreatívnej aktivity. Súťaže boli vyhlásené v rámci spoločnej iniciatívy členov Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) zameranej na duálnu formu štúdia práve v oblasti obchodu.

Rozlúskni to!

V tejto súťaži určenej pre 9. ročníky základných škôl si súťažné tímy mohli vybrať jednu z piatich tém: Ekológia, Ekologická udržateľnosť, Zlepšenie usporiadania (obchodnej) prevádzky, Zlepšenie informovanosti a Ako zlepšiť zážitok z nakupovania. Práve tej poslednej témy sa chopil aj víťazný tím deviatakov zo ZŠ Cabaj-Čápor. Ich nápad e-nákupného košíka, ktorý by v budúcnosti pomáhal zákazníkom vyhľadávať tovar v predajni, automaticky ho po vložení do košíka zvážil a s jeho pomocou aj za nakúpený tovar zaplatil sa odbornej porote zapáčil najviac. Okrem kreativity nápadu ocenili zástupcovia obchodu aj fakt, že vďaka rýchlemu technologickému napredovaniu v oblasti predaja nie je vylúčené, že sa v dohľadnej budúcnosti stane tento nápad možnou realitou. Odborná porota ocenila aj environmentálnu stránku projektu, v ktorom sa počítalo s udržateľnou výrobou energie zo solárnych panelov, či už pre obchodné prevádzky, ale aj na dobíjanie samotných e-košíkov.

Ako vznikol víťazný návrh si môžete vypočuť v priloženom rozhovore s členmi víťazného tímu zo ZŠ v Cabaj-Čápore.

Obchod budúcnosti

V súťaži „Obchod budúcnosti“ mali žiaci 8. ročníkov možnosť vyjadriť svoju víziu, ako si predstavujú obchod o niekoľko rokov. Téma ich naozaj oslovila, veď podľa ich vlastných slov venovali projektom nie dni či týždne, ale mesiace, vrátane víkendov. „Každý, kto má kreatívnu prácu vie, že nápad sa nedá len tak odložiť, lebo práve prišiel víkend. Na prvotný nápad sa nabaľujú ďalšie, tie sa zdieľajú s ostatnými členmi tímu a projekt takto v čase vyzrieva až do svojej finálnej podoby. Teší nás, že naše súťaže podnietili žiakov pristupovať k svojim projektom presne takto, lebo ich to približuje k tomu, čo budú potrebovať neskôr v praxi, či už v obchode alebo inde,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Ako najkvalitnejší projekt v tejto súťaži bol napokon vyhodnotený projekt žiakov zo základnej školy Ľ. Fullu na Maurerovej ulici v Košiciach. Odborná porota na ňom ocenila fakt, že dokázal nielen skĺbiť reálne moderné technológie so súčasnosťou, ale zapracovať doň čoraz dôležitejší ekologický aspekt. V obchode budúcnosti v ich ponímaní hrá dôležitú úlohu nielen kvalita služieb, ale aj zeleň a ekologická výroba potrebnej energie. Presvedčiť sa o tom môžete vo videu.

 

Školy boli motivované atraktivitou tém aj hodnotnými cenami

Do obidvoch súťaží sa zaregistrovalo spolu viac ako 70 tímov, čo predstavuje viac ako 800 žiakov zo škôl z celého Slovenska.

Okrem atraktívnych tém boli veľkou motiváciou pre školy aj hodnotné ceny. Víťazný tím v každej zo súťaží získal poukážku v hodnote 2 000 EUR na výlet podľa vlastného výberu. Bokom nezostali ani ich školy, ktoré získali poukážku v hodnote 1 500 EUR.

reto školy, ak chcú zapojiť svojich talentovaných žiakov do projektov duálneho vzdelávania SAMO, kde majú možnosť rozvinúť svoje kreatívne nápady a získať hodnotné ceny, nech neváhajú a prihlásia svoje tímy do nasledujúceho ročníka. Pre detailnejšie informácie treba sledovať stránku www.podstudovatobchod.sk

Súťaže organizačne zabezpečovala spoločnosť CENTIRE.

Cena pre víťazov súťaže „Rozlúskni to“ odovzdaná
13.03.2023

405V stredu, 1. marca 2023 odovzdali zástupcovia SAMO do rúk súťažného tímu na Základnej škole na Školskej ulici v Cabaj-Čápore cenu pre víťaza súťaže „Rozlúskni to“.

Súťaž sa uskutočnila v rámci spoločnej iniciatívy členov SAMO zameranej na duálnu formu štúdia v oblasti obchodu. Cieľom súťaže bolo zatraktívniť pre žiakov 9. ročníkov prostredie obchodu formou súťažnej kreatívnej aktivity.

Každý tím si mohol zvoliť jednu z piatich tém: Ekológia, Ekologická udržateľnosť, Zlepšenie usporiadania (obchodnej) prevádzky, Zlepšenie informovanosti a tiež, Ako zlepšiť zážitok z nakupovania. Počas riešenia projektu mali školy k  dispozícii zástupcu SAMO, ktorý im pomáhal pri riešení projektu.

Práve poslednej z uvedených tém, teda „Ako zlepšiť zážitok z nakupovania“, sa chopil aj víťazný tím deviatakov zo ZŠ Cabaj-Čápor. Ich nápad e-nákupného košíka, ktorý by v budúcnosti pomáhal zákazníkom vyhľadávať tovar v predajni, automaticky ho po vložení do košíka zvážil a s jeho pomocou aj za nakúpený tovar zaplatil sa odbornej porote zapáčil najviac. Okrem kreativity nápadu ocenili zástupcovia obchodu aj fakt, že vďaka rýchlemu technologickému napredovaniu v oblasti predaja nie je vylúčené, že sa v dohľadnej budúcnosti stane tento nápad možnou realitou. Ocenili aj environmentálnu stránku projektu, v ktorom sa počítalo s udržateľnou výrobou energie zo solárnych panelov, či už pre obchodné prevádzky, ale aj na dobíjanie samotných e-košíkov.

Na 2. a 3. mieste v súťaži „Rozlúskni to“ sa umiestnili základné školy zo Zvolena a Oravskej Jasenice, ktorým takisto gratulujeme k dobrému umiestneniu.

Víťazný tím získal poukážku v hodnote 2 000 EUR na výlet podľa vlastného výberu. Bokom nezostala ani škola víťazného tímu, ktorá získala poukážku v hodnote 1 500 EUR na nákup vybavenia.

Súťaž organizačne zabezpečovala spoločnosť CENTIRE.

Okrem vysvedčenia dostali aj certifikáty
30.06.2022

http://https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/13982/336997#1902

Liek na akútny nedostatok pracovníkov? Nedôvera zamestnávateľov v kvalitu absolventov odborných škôl? Pilotný projekt RÚZ prináša riešenie, ktoré pomôže školám a absolventom, ale aj podnikom

Výrazné zvýšenie šancí absolventov stredných odborných škôl (SOŠ) na uplatnenie sa, záruka kvality, ktorá zamestnávateľom uľahčí hľadanie nových zamestnancov a potvrdí, že uchádzači o prácu sú odborne pripravení v súlade so skutočnými potrebami trhu práce, a tiež pridaná hodnota pre školy, ktoré svojich žiakov vedú k získavaniu pre prax potrebných zručností a vedomostí  – práve o tom je projekt zamestnávateľov združených v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ). Osvedčenia, ktoré potvrdzujú kvalitu nadobudnutých vedomostí a zručností si vďaka nim v tomto školskom roku odniesli stovky čerstvých absolventov SOŠ v rámci celého Slovenska.

 

Naša krajina dlhodobo čelí akútnemu nedostatku kvalifikovaných pracovníkov – aj ku koncu minulého mesiaca Ústredie práce stále evidovalo viac ako 82 000 voľných pracovných miest. V podnikoch chýbajú tisíce odborníkov naprieč všetkými odvetviami, vrátane priemyslu, strojárstva, poľnohospodárstva, IKT, zdravotníctva, obchodu a služieb. Zamestnávatelia preto spustili pilotný ročník projektu s názvom „Pripravení pre prax“. Jeho cieľom je, aby slovenské školstvo produkovalo absolventov, ktorí sú pripravení pre skutočné potreby trhu práce a jednotlivých podnikov. Do pilotného ročníka sa zapojilo 36 SOŠ z celého Slovenska. Tie museli zabezpečiť, aby bol obsah záverečných, maturitných či absolventských skúšok žiakov v súlade s potrebami praxe. „Pri príprave záverečných, maturitných a absolventských skúšok školy spolupracovali priamo s expertmi z praxe, tí tiež boli členmi jednotlivých skúšobných komisií. Žiaci v rámci skúšky riešili zadania, ktoré preverili úroveň ich vedomostí a praktických zručností, no zároveň museli dosiahnuť aj stanovenú úroveň prospechu. Osvedčenia RÚZ sú pre zamestnávateľov garanciou, že uchádzač o prácu splnil nastavené kritériá a zo školského systému prichádza s potrebnými zručnosťami. Pridanou hodnotou pre absolventov je zase to, že certifikátom výrazne zvýšia svoje šance na rýchle zamestnanie sa a vyšší nástupný plat, “ vysvetľuje 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský.

 

Jednotlivé školy v tomto školskom roku, v rámci ukončovania štúdia, osvedčili stovky čerstvých absolventov, a to najmä z oblastí obchodu a služieb, ekonomiky, IKT či HoReCa sektora. V rámci celého Slovenska odovzdali až 571 certifikátov. „Naša škola dlhodobo spolupracuje so zamestnávateľmi, predovšetkým v rámci systému duálneho vzdelávania a musím povedať, že absolventi, ktorí naše brány každoročne opúšťajú sú jasným dôkazom toho, že toto partnerstvo prináša želané výsledky. Veľmi sme preto uvítali aj novú formu spolupráce, a v tomto školskom roku sme odovzdali Osvedčenia RÚZ jedenástim najlepším absolventom,“ konštatuje riaditeľka SOŠ obchodu a služieb Samuela Jurkoviča, Tatiana Mókosová. Práve podpora a rozvoj duálneho vzdelávania, ktoré kombinuje tradičné „školské lavice“ s praktickou výučbou, priamo v podnikoch jednotlivých zamestnávateľov, je dlhodobo jednou z kľúčových priorít RÚZ. Do duálu je pritom aktuálne celkovo zapojených viac ako 9 000 žiakov SOŠ, a napriek tomu, že bol zo začiatku typický najmä pre strojárstvo, elektrotechniku a automobilový priemysel, dnes sú doň už zapojení zamestnávatelia zo všetkých sektorov. Plusy duálu sú jasné – kým zamestnanosť absolventov SOŠ, ktorí sa rozhodnú nepokračovať v ďalšom štúdiu dosahuje len 65%, pri dualistoch tvorí tento podiel až 87%. Výrazné rozdiely sú aj v priemernej hrubej mesačnej mzde – zatiaľ čo absolventi duálneho vzdelávania vlani priemerne zarábali 1 172 eur, pri nedualistoch to bolo len 990 eur. Jedným z priekopníkov duálu je sektor obchodu. „Slovenská aliancia moderného obchodu aktuálne, v rámci duálneho vzdelávania, prakticky pripravuje viac ako 370 žiakov SOŠ. Teší nás, že týmto spôsobom sa aktívne podieľame na príprave našich budúcich kolegov, keďže mnohí absolventi po skončení štúdia na našich prevádzkach ostávajú aj pracovať. Záujem o duál pritom rastie – v tomto ročníku máme historicky najväčší počet zapojených žiakov prvých ročníkov,“ spresňuje expert Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), Marcel Blaščák. Ten však zároveň zdôrazňuje, že potreby sektoru obchodu sú výrazne väčšie – na prevádzkach by totiž zamestnávatelia vedeli umiestniť a odborne pripraviť až dvojnásobok žiakov duálneho vzdelávania.

 

Nenaplnené kapacity majú aj zamestnávatelia v iných oblastiach. Napríklad certifikované podniky v HoReCa sektore sú síce schopné odborne pripraviť až 30% z celkového počtu žiakov v odboroch so zameraním na tieto služby, avšak obsadené je v skutočnosti iba jedno z piatich ponúkaných študijných miest. „Pandémia sa podpísala nielen na odchode množstva zamestnancov z nášho sektora, ale aj na nižšom záujme o duál ako taký – v uplynulom školskom roku tvoril podiel dualistov v našom segmente len približne 6%. Zamestnávatelia pritom v nasledujúcich rokoch chcú vo výraznej miere naberať nových zamestnancov. Potreba po šikovných ľuďoch a nových talentoch je dnes väčšia než kedykoľvek predtým,“ vysvetľuje prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Marek Harbuľák.

 

Zamestnávatelia združení v RÚZ preto v budúcom školskom roku plánujú projekt rozšíriť a zapojiť doňho všetky SOŠ, ktorých učebné a študijné odbory spadajú do jej gescie. Odborný certifikát tak už čoskoro budú môcť získať tisíce študentov z niekoľkých stoviek stredných škôl z oblastí obchodu a služieb, cestovného ruchu, administratívy, IKT, drevárstva, stavebníctva a hutníctva. Zamestnávatelia navyše pre držiteľov osvedčení pripravujú balík aktivít – workshopov, odborných školení a ďalších praktických nástrojov, ktoré im pomôžu zorientovať sa v aktuálnych trendoch na trhu práce, zvýšiť gramotnosť v oblasti požiadaviek zamestnávateľského sektora, a tým maximalizovať svoje šance na získanie pracovnej pozície, o ktorú majú záujem. „Slovensko, viac než kedykoľvek predtým akútne potrebuje začať vychovávať a byť schopné udržať tu špičkových odborníkov. Príčiny masívneho nedostatku kvalifikovaných zamestnancov, s ktorým sa dlhodobo boríme, možno hľadať najmä v systéme vzdelávania, a to na všetkých jeho úrovniach. Jeho efektívne nastavenie cez skutočné reformy a rastúca úroveň kvality sú v záujme nás všetkých, a rozhodne by sa mali stať aj jednou z hlavných priorít vlády,“ uzatvára 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský.

Maturity v duálnom systéme vzdelávania
15.06.2022

Pohľad do okna ma presvedčil o tom, že dnešný deň bude pekný (aspoň, čo sa počasia týka). Zamyslela som sa nad tým, ako sa asi vstávalo našim študentom duálneho vzdelávania. Dnes na nich čakajú praktické maturity a o pár dní potom tie teoretické. Stretli sme sa na predajni, ktorú spoznali za tie štyri roky veľmi dobre. Trávili tu každý druhý týždeň počas školského roka na odbornom výcviku. Dnes budú mať možnosť ukázať, čo všetko sa naučili. Prichádzajú členovia maturitnej komisie a po krátkom príhovore začíname. Ako prvý je pripravený písomný test obsahujúci 40 otázok zo všetkých oblastí, ktorým sa študenti počas svojho štúdia venovali  (obchodná prevádzka, tovaroznalectvo, pravidlá hygieny pri práci s potravinami, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, zákonné požiadavky v maloobchode). Na jeho vypracovanie majú 60 minút, ale väčšina to stihne aj v kratšom časovom limite. Nasleduje krátka prestávka a po nej prezentácia záverečnej práce na tému, ktorú si vyžrebovali ešte v zime. Pretože sa jedná o odbor Obchodný pracovník, jednotlivé témy sa týkajú rôznych sortimentných skupín tovaru. Maturanti majú časový limit 15 minút na to, aby čo najlepšie odprezentovali vypracovanie svojej témy. Pozorne ich počúvam a som na nich hrdá, ako to zvládajú. Na záver je priestor pre otázky od členov maturitnej komisie. Opäť krátka pauza a praktická časť odbornej zložky maturitnej skúšky sa uzatvára poslednou aktivitou – praktickými činnosťami na predajni, pri ktorej študenti využívajú nielen svoje teoretické vedomosti, ale  aj praktické zručnosti. Ich úlohou je okrem manipulácie s tovarom a prácou na registračnej pokladni predviesť aj svoje komunikačné zručnosti v predajnom procese. Nakoniec si študenti ešte vypočujú celkové vyhodnotenie od predsedu maturitnej komisie. Praktickú časť maturity majú úspešne za sebou. Dosiahli výborné hodnotenie. Ešte na nich čaká teoretická časť maturity z odborných predmetov, štátneho a cudzieho jazyka. Táto prebieha v škole. Vyberajú si otázku, na prípravu majú polhodinu času, ďalšiu polhodinu na samotnú odpoveď.

Viac o priebehu maturitnej skúšky a tiež ich spätné hodnotenie 4-ročného štúdia v odbore Obchodný pracovník v systéme duálneho vzdelávania sme sa spýtali samotných maturantov.

Ako ste sa cítili tesne pred maturitami?

Samuel: „Na jednej strane som mal radosť, že sa blížime do finále, ale zároveň som cítil neskutočný stres.“

Martina: „Väčší stres som pociťovala pred praktickou časťou maturít. Najväčší strach som mala z prezentácie mojej záverečnej práce pred komisiou. Bála som sa, že sa zakokcem, nebudem potom vedieť nadviazať, prípadne že nedodržím časový limit. Pred teoretickou časťou som stále čakala na to, kedy začnem byť v strese, ale ten nejako neprichádzal. Až asi 5 minút predtým, ako som bola na rade, tak som zostala taká zľaknutá. Keď som si vytiahla otázku, tak som sa upokojila, lebo som si vytiahla otázku s podobnou témou, ako som mala na praktickej časti.“

Nicola: „Ja som to prežívala podobne ako Martina.“

Natália: „Nemala som stres, pretože som vedela, že za celé 4 roky štúdia som sa naučila všetko potrebné. Či už v škole alebo na praxi nás pripravovali na to, aby sme to zvládli.“

Keby ste sa mali ešte raz rozhodnúť pre štúdium v duálnom systéme, zapojili by ste sa do neho opäť?

Samuel: „Určite áno. Dalo mi to veľa do života a naučil som sa veľa nových vecí, ktoré dokážem využiť vo svojom ďalšom štúdiu aj v povolaní. Rád by som sa ďalej venoval oblasti obchodu.

Natália: „Ja áno.“

Martina: „Určite by som sa rozhodla rovnako. Duálne vzdelávanie mi dalo predovšetkým pocit nezávislosti. Zarobené peniaze som používala nielen na svoje stravovanie, nákup oblečenia, ale aj na cestovanie. Môjho ocina až niekedy mrzelo, že si od neho nechcem nič zobrať, videla som to na ňom… Tiež som sa veľa naučila o medziľudských vzťahoch, o tom, ako to funguje v pracovnom kolektíve. Zároveň som sa naučila inak sa pozerať na ľudí pracujúcich v obchode a službách. Viem, že to nemajú ľahké.“

Ak by ste mali krátko opísať svoje stredoškolské štúdium tým, ktorí rozmýšľajú nad vzdelávaním v rámci duálneho systému, ako by to vyzeralo?

Samuel: „Odporučil by som im ho a odkázal by som im, že nemajú byť leniví, neustále sa dá vo všetkom zdokonaľovať. Naučia sa tímovej práci, rešpektovať nadriadených, do budúcnosti môžu riadiť svoj vlastný tím. Počas štúdia sme boli súčasťou pracovného kolektívu a mali sme pocit, že aj my môžeme prispievať k dobrým výsledkom našej predajne. O veľa veciach sme vedeli z praxe omnoho viac ako študenti, ktorí nemali možnosť absolvovať prax alebo ju mali len v obmedzenej miere.“

Natália: „ Rozhodne by som im to odporučila. Je to skvelá príležitosť naučiť sa pracovať, spoznať chod predajne a tiež skvelých kolegov, nazbierať nové skúsenosti, ale aj zarobiť si. Za plus považujem aj to, že po ukončení štúdia mám zaručené pracovné miesto a viem presne, čo sa odo mňa bude v práci očakávať.“

Nicola:  „Aj ja považujem finančnú odmenu a tiež určitú nezávislosť za výhodu. Duálne štúdium by som opísala jednoducho ako dobrý spôsob, ako sa mladý človek dokáže naučiť zabehnúť sa do „dospeláckeho systému“. Základy finančnej gramotnosti by som mohla dokonca prednášať. 😊“

A ako vyzerajú plány našich čerstvých úspešných maturantov na leto?

Niektorí plánujú ďalšie štúdium na vysokej škole, takže ich čakajú prijímačky.  Časť nastupuje už počas leta do práce, väčšina má cestovné plány. V každom prípade ich čakajú životné zmeny – vstupujú do sveta dospelých a ja verím, že štyri roky, ktoré sme s nimi strávili počas ich štúdia v duálnom systéme, ich dobre pripravili do ďalšieho života.

So študentami sa rozprávala Marcela Hrancová

*
„Spoločnosti združené v SAMO ponúkajú duálne vzdelávanie v 17 partnerských stredných školách po celom Slovensku.
Benefity duálneho vzdelávania jednotlivých členov SAMO nájdete na https://www.podstudovatobchod.sk/vyber-si-s-kym/.“